Dijelimo iskustvo: Kako je Iskra uz pomoć igračaka odgojila nestašnog štenca

Iskra i njen pas Satchmo su savršen primjer kako igračke za pse itekako imaju smisla. Iskru smo zamijetili još na proljeće, točnije kad je za vrijeme lockdowna u IG storiju uz sliku svog štenca Satchma i „neznamvišekoje“ igračke napisala „učimo se ostati sami doma“. Odmah sam pomislila „hmmm, gle netko je od početka krenuo kako treba i vjeruje u to“.

Svaki put kad je u Ohanu dolazila po novu igračku, Iskra je entuzijastično pričala kako Satchmo svladava igračke i kako one pomažu u njegovom razvoju. U jednom od naših razgovora rekla je kako je u početku bila jako skeptična oko toga da će joj igračke pomoći. Vjerujem da su mnogi također skeptični oko toga, pogotovo dok ne probaju. Stoga sam pomislila da bi njeno iskustvo možda pomoglo drugima te zamolila je da ga podijeli s nama.

Za početak sam je pitala kako i kada je odlučila koristiti funkcionalne igračke za psa pa mi je odgovorila: ‘Ljubavna priča između Satchma i njegovih igračaka je krenula od prvog dana kako je došao u moj dom. Satchmo je osmomjesečno štene Tollera, što je za sve one kojima je ova vrsta novitet dovoljno reći da je on mix loptice hopsice na kokainu i malog žderoslava. U praksi je podjednako avanturistično kako zvuči i na papiru’

Prva igračka za štenca Satchmu je bio Kong

Prvi Kong mu je kupila prije nego je došao u njen dom i to na preporuku prijateljice.

‘To je bila jedna od onih kupnji po preporuci frendice – get a Kong, zahvalit ćeš mi kasnije. Prva igra s Kongom je bila, doslovno, drugi dan kako je Satchmo došao k meni s 9 tjedana. S tim da u Kong nisam stavljala nikakvo spektakularno punjenje – malo sira na rub i to je to. Na početku, djelom jer ja nisam imala pojma što i kako s tim igračkama, a djelom jer je Satchmo bio stvarno beba, Kong i Njuškavac su služili za igru, međusobno povezivanje i upoznavanje’, kaže Iskra.

Nakon toga je počela sve detaljnije proučavati igračke, ali ih i ozbiljnije koristiti. S nekih tri i pol navršena mjeseca, počela mu je barem jedan obrok dnevno servirati kroz takve igračke. ‘Danas je skoro sva hrana koju dobije dana u nekom obliku “treat igračaka”. Kad to kažem drugim vlasnicima pasa, vrlo je često ta moja izjava popraćena pitanjem “ok, ali zašto?”. Hah! Drago mi je da ste pitali — reče ona i krene otvarati prezentaciju! Najjednostavnije rečeno — kroz igračke koje uključuju njihove glavice jako puno problema, koje psi imaju tendenciju razviti, se na ovaj način riješe ili zaobiđu ako se igračke koriste od malih nogu’, kaže Iskra.

Iskrino rješenje za problem br. 1: Satchmo ostaje sam kod kuće

Kako ne bi sve ostalo samo na objašnjenjima, nama kao i drugim skrbnicima pasa, ponudila je primjere. Naravno, prvi primjer koji navodi je ostajanje psa samog kod kuće.

‘Ostajanje doma je jedna od bolnih točaka svakog vlasnika pasa, pogotovo u ovo čudno novo-normalno-al nije baš-normalno-doba gdje smo sa psima 24/7. I onda kad hoćemo/trebamo otići nastaju problemi. Psi cvile, uništavaju namještaj, tepihe, piške po svemu itd. Kako živim sama, Satchmo je bio primoran početi učiti ostajati sam od malih nogu. Ono što je pomoglo u tome svemu je Toppl. Riječ je o igrački širokog otvora pa ako se napuni mekšom hranom i koja se malko nabije unutra (npr kobasicom, konzervom, batatom,…) psi su primorani lizati sadržaj da se toga i dočepaju. Lizanje smiruje psa pa je sretniji te lakše podnosi to što je ostao kod kuće sam’, pojašnjava Iskra.

Kaže da joj je jasan skepticizam ljudi kad krene ovo objašnjavati jer zapravo zvuči prejednostavno. Iskra je sasvim iskrena pa kaže da je i sama bila izrazito skeptična prema svemu tome, ali je ipak odlučila probati jer nije imala što izgubiti.

‘Činilo mi se, evo iskreno, jeftinije dati 100 kn za Kong igračku nego 5000 kn za novi kauč i bila sam spremna pokušati. Vodila sam se a.p.p (ako prođe, prođe) logikom jer sam oko sebe viđala primjere gdje su psi u jedno popodne izgrizli cijeli rub kauča’, kaže Iskra.

Iskrino rješenje za problem br. 2: Satchmo čuva resurse

Drugi primjer zbog kojeg je zahvalna što postoje te igračke je čuvanje resursa. Njen Satchmo je s otprilike 4 mjeseca počeo pokazivati tendencije prema agresivnom čuvanju resursa.

‘Nakon mog ignoriranja problema, tendencije su prerasle u ogroman sigurnosni problem, kako za njega tako i za mene. Čuvanje resursa je počelo nevino kao i sve glavobolje – s jednom žvakalicom, a proširilo se na sve žvakalice i svu hranu. Dio problema smo riješili treningom – ja tebi piletinu, ti meni ___ , jedenjem iz ruke i općenito mojim muvanjem oko njegove hrane. Osim treninga, odličan je bio Lickimat. Na njega bih stavila malo jogurta / sira / maslaca od kikirikija i dala bih mu da jede/liže dok ja držim Lickimat. Kako bi stavljala male količine, morala sam igračku uzeti, staviti novu hranu i vratiti. Istu logiku sam proširila na ostale igračke – napunila bih ih djelomično, tako da bih ih usred igre uzela, napunila opet i vratila Satchmu nazad. Sad kad završi s lizanjem ili čupanjem hrane, Satchmo vrlo rado (i sretno) igračku donese meni da ju ponovo napunim ili dam nagradu, jer je sve izvadio. Čuvanje resursa je riješeno vrlo bezbolno — svi imamo sve prste i ekstremitete sačuvane’, kaže ponosno Iskra.

Iskrino rješenje za problem br. 3: Kako mentalno stimulirati i umoriti psa

Osim kao pomoć pri rješavanju “standardnih problema” u ponašanju, ovakve igračke pomažu da se pas mentalno umori. Kako drugačije nego da ga se stimulira. Iskra je pronašla rješenje i za to.

‘Negdje sam pročitala najbolji citat ikad — ne možete vi toliko šetati sa psom, koliko oni imaju snage za dalje. To je i više nego istinito za vrlo aktivne i energične pse. Sjećate se “loptice hopsice na kokainu” s početka priče? U situacijama kad ne možemo ići u normalne šetnje (npr – potop kiša, bolesni smo, vani je 50 u hladu) igračke s hranom koju možete zamrznuti su pravi spas jer pružaju psu outlet za višak energije koja će se, htjeli ili ne, sakupiti. Naravno da samo mentalno umaranje nije dovoljno, ali isto vrijedi i za fizičko umaranje – potreban je miks. Kong, Toppl, Tux, zmijica i sve ostale funkcionalne igračke su nešto što pomaže da psa učimo podjednako kao i sa ‘sjedi’, ‘lezi’, ‘stani’, ‘cesta’ i ostalim osnovnim komandama kojima većina nas se trudi naučiti psa’, kaže Iskra.

I za kraj, Iskra je dala još jedan savjet: ‘Krenite s punjenjem igračaka hranom polako. Stavite meku hranu na rub ili napunite sa suhom hranom bez da se prekrivaju rupe tako da hrana slobodno ispada van. Pokažite psu da ako pogura po podu, dogodi se magija i hrana izađe. Brzo oni zbroje 2+2 = nisam gladan. Postepeno kako savladavaju pojedine korake, igračke se mogu napraviti težima – umjesto samo suhe hrane, otvore zatvoriti s mekom, a suhu hranu staviti u vodu da nabubri, pa napuniti s time i smrznuti. Opcija ima stvarno puno i kako polako slažete kolekciju tih igračaka, rotirajte njihovu upotrebu kako psu ne bi dosadile. Dajte im uvijek neki novi izazov  i nešto drugačije’.

Igračke za pse kao jednostavan i koristan alat

Iskra kaže da daleko od toga da je Satchmo savršen pas, ispred njega je još puno toga što mora savladati, ali je ona sretna i zato rado dijeli svoje pozitivno iskustvo s igračkama.

Ono što je najbolje kod igračaka za pse, a vidi se iz njene priče, je to što se one mogu koristiti za različite svrhe te ovisno o psu i njegovim potrebama. Nikako nisu čarobni štapić, nisu ni zamjena za rad s trenerima, ni za fizičku aktivnost, ali su jednostavan i koristan alat koji vam pomaže u odgoju i poticanju željenog ponašanja. Samim time se mogu izbjeći različita neželjena ponašanja, od kojih je neka i Iskra spomenula. Za sve savjete oko igračaka možete se obratiti Ohana timu, a možete ih kod nas i isprobati.

Više o izboru igračaka za vašeg psa možete pročitati na našem blogu Igračke za pse: Sigurnost na prvom mjestu.

A na našem webshopu možete vidjeti cijelu ponudu igračaka: https://ohana.hr/product-category/igracke/